Alla inlägg under oktober 2011

Av Amanda Andersson - 31 oktober 2011 15:20

Hej Nu är det dags för Dagens djur. Och idag är det: Älg.



Även kallad skogens konung.


Kännetecken


Älgen är det största av alla hjortdjuren med en mankhöjd på 175-190 cm. Den är väldigt lätt att känna igen genom de stora öronen och rejäla mjuka mulen. Pälsen är väldigt varierande och älgen kan ha både ljusbrun, mörkbrun, grå eller nästan svart päls som täcker hela kroppen.


Honan (kon) kan kännas igen genom att hon har en tydlig vit strimma runt könsorganet och genom att hon inte har horn. Hanen (tjuren) har horn och är betydligt större än kon (cirka 20 %), vilket inom djurvärlden kallas att djuret har en utpräglad könsdimorfism.


Älgens horn


En fullvuxen tjurs horn kan spänna över nästan två meter i fullvuxet tillstånd. När tjurarna blir äldre börjar hornen minska i storlek och taggar. Varje år under sommaren växer hornen ut för att senare tappas vid midvinter.


Älgens horn har sedan länge varit en trofé för jägare där antalet taggar på hornet är av stor betydelse. Ju fler taggar ett horn har desto större är värdet. Taggarna räknas på det horn som har flest taggar. Om till exempel en tolvtaggare har sex taggar på ena hornet betyder det inte att den helt säkert har sex taggar på andra sidan. I de fall taggantalet inte är jämt kallas kronan för en udda tolvtaggare, i annat fall för jämn tolvtaggare om båda sidorna består av sex taggar.


Levnadssätt


Älgen lever ofta ensam men kan ibland röra sig i flock. Undantag är under parningstiden då älgarna vill vara för sig själva. Mest aktiv är älgen under dagtid då den letar efter föda. På kvällarna söker den sig gärna till någon myr där den kan ligga och idissla i lugn och ro.


Föda


Gräs, blad och kvistar är älgens främsta föda. Men den tycker även mycket om bark och knoppar från nyvuxna träd och visar sig därför ofta ute på kalhyggen.


Parning och fortplantning


Under parningstiden tillåter älgparet inte att några andra älgar kommer nära. Mellan hanarna kan det utbryta häftiga strider när älgarna rusar med sänka horn mot varandra. Ofta räcker det dock med en del hotande för att en svagare tjur ska lämna platsen.


Vanligtvis sker parningen på hösten och dräktigheten varar i ca åtta månader. Därefter tar älgkon hand om ungarna i ett år tills det närmar sig nästa parning. Då lämnar hon ungarna för en stund då hon parar sig med en ny tjur för att sedan komma tillbaka till ungarna. När hon därefter föder igen så stöter hon bort de gamla ungarna som då kallas ettårskalvar. I början är kalvarna mycket vilsna och strövar ofta runt oplanerat. Tyvärr kan ettårskalvarna ibland förvilla sig ut på vägar där de blir påkörda i trafiken.


Spår


I norra Europa är det bara björnen som lämnar större spår efter sig än älgen. Klövavtrycken från en vuxen tjur sträcker sig mellan 12-16 cm medan älgkons avtryck är något mindre. Vid skritt är längden för stegen 1,5-2 m för att vid trav öka till 2,5-3 m. Vanligtvis tar sig älgen fram i trav då kroppsbyggnaden lämpar sig dåligt för galopp.


Spillningen från älgen består av små ovala kulor som älgen lägger i högar cirka 14-17 gånger per dygn. Beroende på födan varierar spillningen från hård fast (vanligtvis under vintern då födan är mer fiberrik) till lite lösare (under sommaren då det är mer vätska i födan). När älgens krona slutar växa måste tjuren feja bort den basthud som blir kvar, det lämnar ofta spår på träd och annan vegetation som älgen har gnuggat sig mot.



Här är en bild av en Älg:

 












Det var det. Här kommer Dagens fråga: Har du Djur?


Så snart ska jag till mamma. Kommer hem klockan nio. Bloggar imorn.


\\Amanda   

Av Amanda Andersson - 31 oktober 2011 10:25

Hay! Jag vilade efter bion igår. Så jag gör två gånger på frågekalendern.


Dag 3: Min fritid.

Dag 4: Mina husdjur.

Dag 5: Mina favvomaträtter.

Dag 6: Mina favvotidningar.

Dag 7: Mina favvodrycker.

Dag 8: Om mig.

Dag 9: Vilka hundraser jag tycker om.

Dag 10: Vilka bloggar jag tycker om.

 

Så nu är det Min fritid.

Jag gör i min fritid är, att leka med min katt, Sitta vid datan, blogga O.s.v

 

Och sista är att det ska handla om mina djur. Jag har fem fiskar en av dom har min lillebrorsa.

Och en katt. Som heter Lulie. Han är en Norsk skogskatt. Det var det

 

\\Amanda   

 

Av Amanda Andersson - 30 oktober 2011 19:13

Bloggar imorn är trött idag.

Av Amanda Andersson - 30 oktober 2011 09:45

Hay!  Idag kommer jag och pappa och lillebrorsan till Bio. Vi ska kolla på den här filmen:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Med 3D!! Vi kommer gå Kl 13:30.

 

Imorgon är det Halloween. Då ska jag klä mig till vampyr tror jag.   xD

 

Nu är det dags för Dagens djur

Idag är det Surikat.

 


Kännetecken


Surikaten tillhör de minsta av familjen manguster.


Levnadssätt


Surikater bor i hålor tillsammans med 10-15 andra surikater. En hel koloni surikater kan bestå av ett 30-tal djur. När surikater är ute och rör sig är det alltid minst en som står vakt. På sina två ben sträcker sig surikaten upp och spanar efter rovdjur som rävar, sjakaler eller örnar. När ett rovdjur upptäcks slår surikaten larm och alla rusar då ner i sin håla. På dagarna när hettan kan vara över 40 grader gömmer de sig i sina hålor och kommer fram när det blir svalare. Under en vanlig dag kan en surikat gräva upp till 400 hål och transportera mer än 50 gånger sin egen vikt av sand. Surikater lämnar ofta sin boplats för längre upptäcktsfärder. Om en grupp surikater möter en kobra eller sjakal tvekar de inte att gå till angrepp. När surikater angriper en skorpion siktar de på att bita av dess stjärt med sina vassa tänder. Om surikater möter en skorpion försöker de ta död på den genom att bita av giftgadden. Ofta får ungar vara med och öva sig på att ta död på skorpionen. En surikat överlever ett flertal stick från en skorpion.


Utbredning


Södra Afrika, bland annat i Kalahariöknen.


Föda


Surikater lever i en hård miljö och vanlig föda för dem är ödlor, insekter och även skorpioner.


Fortplantning och parning


Alla vuxna surikater turas om att vara barnvakter till ungarna. En normal kull för surikater är vanligtvis fyra-fem ungar. Ungarna vågar sig upp ur hålan efter fyra veckor, väl uppe håller vuxna surikater uppsikt över ungarna och ser till att ingen kommer för långt bort från hålan. Varje unge har en egen lärare som lär denne att gräva efter insekter samt att fånga geckoödlor. Läraren fångar först en ödla och lägger den framför surikatungen som får försöka att fånga den. Varje gång ödlan kommer undan fångar läraren in den igen för att ungen ska få fortsätta öva. Vid slutet av övningen när surikatungen slutligen fångar sitt byte får ungen ödlan som en belöningsmåltid. Geckoödlor kan inte skada surikater och är därför utmärka för den här typen av träning.


Hot


I Sydafrika förstör surikaterna mycket jordbruk och trots en omfattande förföljelse så klarar sig arten mycket bra.




Kännetecken


Surikaten tillhör de minsta av familjen manguster.


Levnadssätt


Surikater bor i hålor tillsammans med 10-15 andra surikater. En hel koloni surikater kan bestå av ett 30-tal djur. När surikater är ute och rör sig är det alltid minst en som står vakt. På sina två ben sträcker sig surikaten upp och spanar efter rovdjur som rävar, sjakaler eller örnar. När ett rovdjur upptäcks slår surikaten larm och alla rusar då ner i sin håla. På dagarna när hettan kan vara över 40 grader gömmer de sig i sina hålor och kommer fram när det blir svalare. Under en vanlig dag kan en surikat gräva upp till 400 hål och transportera mer än 50 gånger sin egen vikt av sand. Surikater lämnar ofta sin boplats för längre upptäcktsfärder. Om en grupp surikater möter en kobra eller sjakal tvekar de inte att gå till angrepp. När surikater angriper en skorpion siktar de på att bita av dess stjärt med sina vassa tänder. Om surikater möter en skorpion försöker de ta död på den genom att bita av giftgadden. Ofta får ungar vara med och öva sig på att ta död på skorpionen. En surikat överlever ett flertal stick från en skorpion.


Utbredning


Södra Afrika, bland annat i Kalahariöknen.


Föda


Surikater lever i en hård miljö och vanlig föda för dem är ödlor, insekter och även skorpioner.


Fortplantning och parning


Alla vuxna surikater turas om att vara barnvakter till ungarna. En normal kull för surikater är vanligtvis fyra-fem ungar. Ungarna vågar sig upp ur hålan efter fyra veckor, väl uppe håller vuxna surikater uppsikt över ungarna och ser till att ingen kommer för långt bort från hålan. Varje unge har en egen lärare som lär denne att gräva efter insekter samt att fånga geckoödlor. Läraren fångar först en ödla och lägger den framför surikatungen som får försöka att fånga den. Varje gång ödlan kommer undan fångar läraren in den igen för att ungen ska få fortsätta öva. Vid slutet av övningen när surikatungen slutligen fångar sitt byte får ungen ödlan som en belöningsmåltid. Geckoödlor kan inte skada surikater och är därför utmärka för den här typen av träning.


Hot


I Sydafrika förstör surikaterna mycket jordbruk och trots en omfattande förföljelse så klarar sig arten mycket bra.

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

=D

 

Hejdå

 

\\Amanda


Av Amanda Andersson - 29 oktober 2011 20:03

Hej. Nu är det dags Dagens djur. Och idag är det Sumatigern.



Kännetecken


Ett tydligt kännetecken för sumatratigern är att den har de tunnaste ränderna av alla tigrar. Ränderna är helt unika och det finns inte två sumatratigrar som har identiska ränder. Pälsen är gulbeige och buken vit. Hanarna har ofta kraftigare skägg och man jämfört med andra tigrar.


Levnadssätt


Sumatratigern är en duktig simmare och drar sig inte för vatten. Det finns rapporter om sumatratigrar som har simmat över 50 kilometer i ett sträck.


Utbredning


Sumatratigern lever idag enbart på ön Sumatra i Indonesien. Den trivs i skogsområden där den lätt smälter in med sin omgivning.


Föda


Jakten bedrivs i gryning och skymning. Vanlig föda för sumatratigern är hjortar, vilda grisar, apor, krokodiler, fisk och andra större och mindre däggdjur. Sumatratigern är känd för att driva sina byten ut i vattnet där den sedan lättare kan få övertag på dem.


Fortplantning och parning


Sumatratigern är brunstig under sju dagar. Efter parning är honan dräktig i 103-110 dygn och föder därefter 2-4 stycken ungar. Ungarna stannar hos mamman tills de uppnått två års ålder då det lämnar henne för att klara sig på egen hand. Vanligtvis överlever inte en tredjedel av alla ungar sitt första levnadsår på grund av bränder, översvämningar, andra djur eller människor.


Hot


Det beräknas enbart finnas 400-500 sumatratigrar kvar. Största hotet är från människan som jagar dem samt förstör deras habitat. Mellan åren 1998-2000 rapporterades 66 tigrar blivit skjutna i sitt reservat av tjuvjägare vilket motsvarade cirka 20 % av den totala populationen.


Här är en bild av en Sumatiger:

 













Hejdå. Sista inlägget för idag.


\\Amanda

Av Amanda Andersson - 29 oktober 2011 16:13

Hej. Jag fiskade idag. Men fick inte en fisk! =(. Men strunt samma. Nu är det Dagens fråga: Glass eller godis?.



Nu är det Frågekalendern!


Dag 2: Om min katt.

Dag 3: Min fridtid.

Dag 4: Mina husdjur.

Dag 5: Mina favvoritmaträtter.

Dag 6: Mina favvotidningar.

Dag 7: Mina favvodrycker.

Dag 8: Om mig.

Dag 9: Vilka hundraser tycker jag om.

Dag 10: Vilka bloggar jag tycker om.


Nu är det Dag 2. Om min katt.


Min katt heter Lulie.

Han är svart och vit.

Han är kattunge.

Han gillar att busa.

Och springa.


Det var allt. Hejdå.


\\Amanda

Av Amanda Andersson - 28 oktober 2011 16:37

Hej på er.    Just nu äter jag godis...! xD   Så här ser godiset ut:

 


 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Jag kan säga till er, Dom är väääldigt gåa! :D

Men aja.

Här kommer ett hundklipp:

 

http://youtu.be/UDLbKxDZt2Q

 

Söt va? Den hadde mycket spring på benen! xD

 

\\Amanda

Av Amanda Andersson - 28 oktober 2011 13:58

Hej.    Idag har jag varit hos Synsam. För att glasögonen ramla ned på min näsa. Och på måndag halv tolv så kommer jag att byta glas och jag tror bågar också.    xD!! Rolig smylies. Snart ska jag äta Kyckling med ponfritte.    Det är lite synd om kyklingen. Men så är det i livet.

Men nu är dags för Dagens fråga. Och idag är det: Djurspel eller Sims 3?

Det var det. Men här kommer djurbilder:
































































Visst var dom söta. Jag tyckte det iallafall.    Ses!


\\Amanda   

Presentation


Hej och välkommen. :)
Ha en bra lässtund!

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25 26 27 28 29 30
31
<<<
Oktober 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards